Dr. Jorinda talar om feber.

Atis-coachen is back! ;)
Feber är ju egentligen en jävligt bra grej- tänk vad mkt skit vi rensar ut ur porerna när vi svettas så där härligt! Jag vet egentligen inte hur andra gör när dom har feber för att sänka den, men jag stoppar iallafall inte i mig alvedon. Jag har huvudvärk med jämna mellanrum och när dom blir kraftiga vill jag kunna stoppa i mig en alvedon med gott samvete. För att lindra feber och förkylning finns en massa små knep och knop att ta till. För det är lindra man vill göra. Bota, det sköter kroppen själv. Dom flesta vet att espiritox är grymt mot förkylningar. Finns på Ica. Vitlök är också bra, speciellt om du gör hett te av det. Och kom ihåg, dricker man te vid sjukdom så ska de va hett, inte små-varmt. Hett i tell you! Enbart hett vatten är också bra. Dricker du te ska du ha så lite socker i som möjligt, det gäller också honung. Ingefära vet ju alla är bra. Jag brukar göra te på ingefära och citronskivor (jag skär citronen i vattnet) och låta det dra länge. Te gjord på Fishermans Friend är också gött, speciellt för halsen.
Och är man sjuk ska man va varmt klädd! A och O! Im talking to you Mary! ;)
När jag har feber, ordentlig feber, då tar jag till hårdhanskarna. Eller antishanskarna kanske man ska säga ;) då drar jag igång ett citronomslag. Eller ber någon annan göra det ifall jag är rörelsehindrad. Det må låta hippie men det sänker febern.  Så här kommer det till dig som inte vet.
Du behöver: två trasor (tygbitar, kökshanduk delat i 2 etc), en bunke/kastrull, 2-3 citroner, vatten, Yllesocka/benvärmare, kvin.
Gör såhär: Häll upp vatten i bunken eller kastrullen. Svalt ifall den med feber känner sig väldigt varm, varmt vatten ifall personen fryser. Skär citronerna i vattnet. Det är viktigt att skära citronerna under vattnet i behållaren då det är oljorna i skalet man främst vill åt. Lägg i tygbitarna (dom ska va stora nog att linda runt nedre vaderna). rör om med hand och krama ihop allt lite. vänta ca 20 min. Vrid ut tyget. Linda om nedre vaderna. sätt på yllesocka och/eller benvärmare. Ska helst va i ylle för värmens skull, men går bra med bommul. bara det sitter så att trasorna inte åker av. Voala!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0